Miksi Puskiaisten oikaisun varauksesta pitää pitää kiinni
Kirjoitin Aamulehden mielipidepalstalle Puskiaisten oikaisusta, 2‑kehän merkityksestä ja siitä, miten Tampereen eteläisen kaupunkiseudun kasvu kannattaa suunnitella pitkälle tulevaisuuteen. Kyse ei ole vain tielinjasta, vaan kokonaisuudesta, joka vaikuttaa työpaikkoihin, asumiseen, arjen sujuvuuteen ja lentoaseman saavutettavuuteen. Julkaisen alla koko tekstin sellaisenaan, jotta se on kaikkien luettavissa.
Toivon Puskiaisten oikaisun ja alueen kehityksen vastustajilta konkreettisia vaihtoehtoja
Valtatie 3:n oikaisu on kaupunkiseudun ratkaisu, varauksesta on syytä pitää kiinni, kirjoittaa Pasi Huhtala.
Pirkkalassa on jätetty valtuustoaloite, jossa pyydetään selvittämään Puskiaisten oikaisun poistamista maakuntakaavasta. Kysymys ei ole vain tielinjasta, vaan siitä, mihin Tampereen kaupunkiseudun kasvu sijoitetaan seuraaviksi vuosikymmeniksi ja millä yhteyksillä arki toimii. Maakuntakaava on seudun yhteinen pelikirja: sen avaaminen edellyttää maakunnallista ratkaisua ja rinnalle toteuttamiskelpoista vaihtoehtoa, ei vain "ei"-kantaa.
Pirkanmaan maakuntakaava 2040 on voimassa ja sisältää varaukset sekä valtatie 3:n oikaisulle että 2‑kehälle. On myös syytä selventää, mistä kukin päättää. Kuntien valtuustot päättävät oman kuntansa maankäytöstä, kuten osayleiskaavoista, ja antavat lausunnot valtion väylähankkeista. Maakuntakaavasta päättää maakuntavaltuusto. Valtakunnalliset tiehankkeet, kuten valtatie 3:n Puskiaisten oikaisu, ovat valtion hankkeita, joita vievät eteenpäin Väylävirasto ja Pirkanmaan ely‑keskus. Sääksjärven osayleiskaava taas on Lempäälän kunnan hanke. Näin ollen Pirkkalan valtuusto ei voi yksipuolisesti poistaa valtatielinjausta maakuntakaavasta, mutta se voi, kuten Lempääläkin, ottaa kantaa ja vaikuttaa suunnitteluun lausunnoilla ja yhteistyöllä.
Väyläviraston käynnissä oleva suunnittelukokonaisuus on selkeä: valtatielle 3:lle osoitetaan uusi linjaus Lempäälän ja Pirkkalan välillä, ja samalla toteutetaan Tampereen kaupunkiseudun 2‑kehä Sääksjärveltä Pirkkalan lentoasemalle. Ympäristövaikutusten arviointi (YVA) on tehty 2019–2022, ja hanke on edennyt yleissuunnitteluun. Näin parannetaan sekä kaupunkiseudun sisäistä saavutettavuutta että valtakunnallisen päätieverkon sujuvuutta.
Samalla on syytä kysyä, mitä Pirkkalan lentoaseman kehittämiseltä halutaan. Oikaisu ja 2‑kehä kytkevät lentoaseman entistä tiiviimmin seudun pääväyliin ja työpaikka‑alueisiin. Onko Pirkkalan valtuusto todella valmis hidastamaan tai käytännössä lopettamaan lentoaseman aktiivisen kehittämisen, jos se kaventaa lentoaseman saavutettavuutta ja heikentää sen kilpailukykyä? Seudullisesti olisi johdonmukaista, että tie‑ ja maankäyttöratkaisut tukevat myös lentoliikenteen ja logistiikan kasvupotentiaalia.
Lempäälän näkökulmasta varauksen purkaminen ilman korvaavaa ratkaisua ei ole vaihtoehto. Sääksjärvi on kunnan strateginen kasvualue, jonka suunnittelu, asemanseutu, pohjoiset ja eteläiset korttelit sekä palvelu‑ ja työpaikka‑alueet, tukeutuu juuri valtatie 3 ‑oikaisun ja 2‑kehän risteysalueen saavutettavuuteen. Ratkaisu on maakuntakaavan mukainen ja sen varaan on vaiheistettu alueen maankäyttö.
Oikaisu ja 2‑kehä vahvistavat eteläisen kaupunkiseudun työssäkäyntialuetta ja kytkevät uudet alueet raiteisiin ja päätieverkon solmuihin. Lempäälän tilaamien arvioiden mukaan Sääksjärven kokonaisuus voi tuoda merkittävän määrän uusia työpaikkoja, vaikutuksen, joka tukee työmarkkinoita, palveluja ja veropohjaa myös Tampereella ja naapurikunnissa. Sääksjärvelle on esitetty huomattavaa pitkän aikavälin työpaikkapotentiaalia, joka perustuu nimenomaan sijaintietuun valtatie 3:n oikaisun ja 2‑kehän ansiosta. Toivoisin väylähankkeen ja alueen kehityksen vastustajilta konkreettisia vaihtoehtoja. Jos oikaisun vaikutusalueen toteuttamista vastustetaan, on esitettävä yhtä konkreettinen malli seudun 10–30 vuoden kasvulle, missä uudet työpaikka‑ ja asuinalueet sijaitsevat, millä väylillä ne palvellaan ja millä aikataululla. Vasta silloin vaihtoehtoja voidaan vertailla aidosti samoilla kriteereillä.
Tampereen eteläisen kaupunkiseudun edun mukaista on pitää kiinni maakuntakaavan varauksesta ja viedä valtatie 3 ‑oikaisu sekä 2‑kehä suunnittelussa eteenpäin. Näin turvataan elinvoima, parannetaan liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä varmistetaan, että kasvu muuttuu palveluiksi, työpaikoiksi ja verotuloiksi koko seudun hyväksi.
Pasi Huhtala
kunnanvaltuutettu ja kunnanhallituksen jäsen (kok.), Lempäälä
Lähde: Alkuperäinen julkaisu Aamulehden Lukijalta-palstalla: https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000011509664.html

Kuva: Väylävirasto / Pirkanmaan ELY-keskus — "Valtatie 3 parantaminen välillä Lempäälä–Pirkkala – Y1.1 Yleiskartta (yleissuunnitelma 2024)". Muokattu (rajattu).